Pages Navigation Menu

Vitamine necesare iarna sfaturi si beneficii

Vitamine necesare iarna sfaturi si beneficii

Cresterea energiei, pastrarea unui sistem imunitar sanatos si mentinerea unei stari de vitalitate sunt doar cateva dintre beneficiile consumului de alimente bogate in anumite vitamine. Afa si tu care sunt cele mai importante vitamine si minerale de care corpul tau are nevoie pe timpul iernii.

In timpul sezonului rece, cantitatea de vitamine si minerale absorbita de organismul nostru este mai mica, deoarece nu le mai gasim in forma naturala, asa cum se intampla vara. Si ma refer aici la fructe si legume, care pe timpul iernii sunt crescute in sere, neavand acelasi continut de vitamine ca cele care cresc la lumina naturala a soarelui.

Iata care sunt vitaminele si mineralele pe care poti conta!

Vitamina C. are un rol important in lupta impotriva gripei si a racelii si in intarirea sistemului imunitar. Vitamina C este importanta si pentru mentinerea unui ten sanatos si luminos, si pentru producerea colagenului necesar pielii.

  • Principalele surse alimentare: Daca veti consuma o gama larga de fructe si legume proaspete in fiecare zi, veti avea un nivel echilibrat de vitamina c. Citrice, kiwi, capsuni si afine sunt o sursa excelenta de vitamina C ca si legumele verzi (varza, broccoli, fasolea) dar si cartofii.
  • Cum sa luati suplimentele: Doza recomandata de vitamina C este de 40 mg pe zi pentru adulti si 25 mg pe zi pentru copii. O puteti gasi fie sub forma de tablete fie sub forma de pulbere sau picaturi. In cazul in care copiii nu suporta gustul, o puteti amesteca cu putin iaurt.

Fierul. Fierul joaca un rol esential in formarea globulelor rosii din sange, celule care sunt responsabile de transportarea oxigenulu in organism. Lipsa fierului in alimentatie duce la anemie sau chiar la stari de letargie si apatie din cauza functionarii necorespunzatoare a organelor interne.

  • Principalele surse alimentare: Carnea rosie (are un continut ridicat de fier), cerealele, painea, faina, ouale, fasolea, lintea, fructele uscate. Vitamina C ajuta la absorbtia fierului.
  • Cum sa luati suplimentele: Persoanele care nu consuma carne rosie, femeile care au menstruatii cu pierderi mari de sange, cei care au suferit interventii chirurgicale ar trebui sa ia suplimente alimentare (sub forma de pastile sau picaturi) de fier pentru a stimula formarea celulelor rosii si pentru cresterea nivelului de energie. Fierul, este indicat in mod special si femeilor gravide, copiilor mici si persoanelor in varsta. Doza zilnica recomandata este de 15 mg pentru femei, 9 mg pentru barbati si 2-9 mg pentru copii.

Vitamina A. Ca si vitamina C, vitamina A are un puternic rol antioxidant, insa nu numai atat. Vitamina A este foarte importanta pentru cresterea si dezvoltarea armonioasa a organismului, pentru intarirea sistemului imunitar si pentru mentinerea unui vaz sanatos.

  • Principalele surse de alimente: Principalii furnizori de vitamina A, sunt: laptele, margarina fortificata, galbenusul de ou, ficatul, pestele gras (hering, ton, sardine), morcovii, rosiile, fructele, legumele cu frunze verzi, mango si caisele. Cum sa luati suplimentele: Dozele prea mari de vitamina A sunt toxice si pot cauza probleme ale ficatului si complicatii in timpulsarcinii. Aportul zilnic recomandat este de 600 mg pentru femei si 700 mg pentru barbati.

Vitamina D. In mod natural ne bucuram de absorbtia naturala a vitaminei D in timpul verii, cand stam la soare. Cum expunerea la soare devine foarte limitata iarna, cel mai indicat este sa luam suplimente alimentare cu vitamina D. O cantitate insuficienta de vitamina D in organism poate duce la probleme cognitive, la astm sau cancer.

  • Principalele surse de vitamina D: produsele lactate, peste gras (somon, sardine), margarina si oua.

Magneziu si Zinc. Aerul rece din timpul iernii poate duce la deshidratare si la un nivel de stres mai ridicat decat pe timpul verii, iar acestea pot provoca migrene sau dureri de cap. Pentru a lupta impotriva acestora  avem nevoie de magneziu. Conform cercetarilor recente s-a descoperit ca un nivel optim de zinc in organism scurteaza durata anumitor boli de sezon, cum ar fi gripa.

  • Principalele surse de alimentele bogate in zinc si magneziu nu ar trebui sa iti lipseasca din meniul zilnic (stridii, soia, cereale, nuci, migdale, spanac).

 

Alte Vitamine

Biotina
Vitamina b sau biotina este foarte importanta pentru buna dezvoltare si sanatatea parului, pielii si unghiilor. Este eficienta si are un rol mai important decat cele mai multe dintre unguente, creme sau sampoane. Ofera beneficii enorme femeilor insarcinate dar si bolnavilor de diabet.

Magneziu
Lunile cu aer rece pot duce la stres si deshidratare, care declanseaza dureri de cap si migrene. Deficitul de magneziu este considerat una dintre cauzele care stau la baza anumitor tipuri de dureri de cap. Suplimentele de magneziu, in caz de deficit, sunt importante pentru buna desfasurare a activitatilor inimii. Doza zilnica recomandata este de 500-750 mg.

Uleiul de peste
Lipsa expunerii la aer sau diminuarea timpului petrecut in aer liber, poate duce la probleme de concentrare. In functie de zona geografica in care locuiti, pestele poate constitui parte din dieta dvs. zilnica, sau nu. Uleiul de peste contribuie la mentinerea atentiei, vigilentei si concentrarii la capacitati maxime.

Vitamina B-12
Lunile reci si intunecoase de iarna pot duce, adesea, la semne de depresie si anxietate sau chiar tulburari. B12 este una dintre vitaminele al carei nivel este destul de scazut in caz de depresie si anxietate. Este foarte importanta pentru ca participa activ la metabolismul proteinelor, glucidelor si lipidelor. Are un rol important in buna functionare a sistemului nervos si gastrointestinal. Sursele alimentare care furnizeaza continutul optim de vitamine sunt: fructele de mare, carnea de vita, ouale, branza.

Calciul
Pentru ca nu aveti aceeasi activitate fizica pe timp de iarna, ca si vara, muschii se pot slabi. Cand muschii nu mai sunt la fel de puternici, mai multa presiune apasa pe oase. Calciul este cel care intareste oasele, reduce incidenta la fracturi, indiferent de vasta si sexul unei persoane. Alimentele care contin calciu sunt: legumele verzi, migdalele, broccoli, laptele de soia, smochinele, produsele lactate. Doza zilnica recomandata de calciu este de 1000-1500 mg pe zi. Pentru o buna asimilare calciul trebuie insotit de vitamina D.

Apa
Desi nu este o vitamina, apa este foarte importanta pe timp de iarna. Evitati deshidratarea (primul semn este uscarea buzelor) si beti suficienta apa plata.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>