Pages Navigation Menu

Beneficiile sportului asupra organismului uman

Beneficiile sportului asupra organismului uman

Exista exercitii fizice menite a ne tonifia corpul, a creste flexibilitatea, a indeparta durerile sau a diminua riscul de boli de un anumit tip, dar cert este ca orice fel de efort fizic reprezinta un adevarat medicament pentru corp si, de ce nu, secretul pentru o viata mai lunga si mai sanatoasa.

Insa, pentru ca deja stii, cel putin in mare, beneficiile sportului asupra sanatatii, in acest articol vom puncta principalele schimbari care se petrec in organismul nostru atunci cand alergam, ne antrenam la sala, urcam scarile sau mergem pe jos.

Modificari produse de efortul fizic in organismul uman:

- Cresterea ratei metabolice

Daca includem sportul in viata noastra de zi cu zi, rata metabolica va creste semnificativ, altfel spus cantitatea de energie folosita de organism in orice moment va fi mult mai mare decat atunci cand ducem o viata sedentara. Pentru a inlocui aceasta energie consumata, corpul se foloseste de macronutrientii furnizati prin intermediul alimentatiei si, astfel, se accelereaza arderea caloriilor si… slabesti mai usor.

- Oxigenare mai buna a organismului

Exercitiile fizice cresc rata metabolica si nevoia de energie a organismului, asadar si cantitatea de oxigen necesara; accelerarea pulsului inseamna furnizarea  mai rapida de oxigen si macronutrienti catre celule pentru a se crea energie.

Totodata, acest ritm crescut al pulsului determina intarirea mushilor inimii, imbunatatirea capacitatii de pompare a acesteia si reducerea presiunii exercitate asupra vaselor de sange. Rezultatul: un risc scazut de boli cadiovasculare.

- Cresterea temperaturii corpului

In timpul exercitiilor fizice, cresterea productiei de energie determina si cresterea temperaturii corpului, iar pentru a o regla, corpul activeaza glandele sudoripare si apare transpiratia la suprafata pielii. Detoxifierea organismului nu se produce doar printr-o dieta sanatoasa, ci si prin miscare!

- Cresterea rezistentei organismului – Rolul extrem de important al incalzirii

Daca faptul ca incalzirea scade riscul de accidentare nu te convinge sa faci 5-10 minute de exercitii usoare inainte de efortul fizic intens, urmatoarele randuri singur vor reusi.

Ai observat cum, in special atunci cand faci exercitii aerobice (alergat, sarituri, urcatul scarilor, ciclism) obosesti foarte rau dupa doar cateva minute? Motivul este simplu: aceste prime minute de efort par extrem de dificile deoarece este necesara o perioada de timp pentru ca organismul sa „livreze” energie catre grupele musculare lucrate.

Cu alte cuvinte, muschii au nevoie de energie sub forma de Adenozin trifosfat (ATP) pentru a se contracta, dar corpul dispune de o cantitate care dureaza doar in jur de 10 secunde, apoi trebuie produsa iarasi. In acest scop, corpul foloseste glicoliza anaeroba  si cea aeroba, cea dintai oferind in jur de 2-3 minute de ATP, iar cea din urma ajutandu-ne sa mentinem contractia muschilor ore intregi.

Schimbul intre aceste doua sisteme de energie poate cauza un deficit de oxigen, motiv pentru care poti simti un discomfort la nivelul muschilor, iar respiratia ti se va ingreuna in timp ce cantitatea de oxigen livrata muschilor va creste. Dar, odata produsa aceasta tranzitie, poti mentine un ritm fara dificultati, iar pulsul si respiratia se vor regla de la sine.

Cu cat incalzirea este mai buna, cu atat numarul minutelor de descomfort va fi mai mic. Adaugand gradual viteza sau intensitate, vei evita acea carenta de oxigen si, odata cu ea, senzatia de epuizare de la inceputul efortului fizic.

- Modificari ale tensiunii arteriale

Exercitiile dinamice consuma mai mult oxigen , ceea ce conduce la cresterea pulsului si a ritmului respiratiei. Toate acestea conduc la o crestere usoare a presiunii sistolice pe parcursul exercitiilor. Masoara-ti pulsul: dupa exercitii, acesta trebuie sa fie cu 10-15  batai mai rapid decat cel de dinaintea incalzirii, motiv pentru care incalzirea este esentiala pentru a creste progresiv ritmul inimii si pentru a o pregati pentru efortul aerob.

Pe de alta parte, in ceea ce priveste exercitiile statice, situatia este diferita: concentrandu-se mai mult pe contractia musculara, ritmul cardiac rar creste semnificativ deoarece nu este necesara o cantitate mult mai mare de oxigen. Tensiunea creste mai usor atunci cand lucram bratele si mai greu atunci cand lucram partea inferioara a corpului.

Insa, nu putem sa vorbim despre sport si sanatate fara sa ne referim si la efectul extraordinar al miscarii asupra creierului uman, cum ar fi eliberarea de neurotransmitatori care conduce la diminuarea durerii fizice, imbunatatirea memoriei si aparitia unui sentiment de euforie.

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>