Pages Navigation Menu

Beneficiile si efectele inotului

Beneficiile si efectele inotului

Beneficiile si efectele inotului …

Daca obisnuiesti sa alergi pe o banda sau sa pedalezi pe o bicicleta statica pentru antrenamentul tau cardio, iti recomand sa incerci ceva diferit.Ceva diferit, ceva mai placut si ceva mai bun din foarte multe puncte de vedere: inotul.

Considerat un sport terapeutic, inotul te ajuta sa arzi caloriile in plus (pana la 900 de calorii intr-o ora de inot) si celulita, sa ai o silueta de invidiat (iti tonifica muschii pectorali si fesieri, coapsele si gambele), iar abdomentul tau poate deveni plat, asa cum iti doresti.

Inotul este perfect pentru a tonifia si fortifica muschii, si principalul motiv este ca apa are o densitate de 12 ori mai mare decat aerul, ceea ce face inotul o activitate de 12 ori mai dificila decat jogging-ul. Inotul devine astfel un exercitiu de rezistenta, si se stie ca exercitiile de rezistenta sunt cele care maresc forta musculara si dau definirea muschilor. Mai mult, s-a demonstrat ca inotul mareste rezistenta oaselor, protejand in acelasi timp incheieturile.

Inotul dezvolta frumos si armonios toata musculatura corpului, cu accente masive in zona umerilor, a spatelui si a pieptului, oferindu-ti posibilitatea de a-ti dezvolta un corp solid si impunator. Un inotator poate fi depistat foarte usor intr-o multime, in special dupa spatele si umerii lati, dar si dupa pieptul proeminent.

Inotul este singurul sport pe care copiii il pot practica de la cele mai fragede varste, doi, trei ani sau chiar mai devreme. Pentru ca le stimuleaza pofta de mancare si le ofera un somn odihnitor si foarte linistit, ii face mai rezistenti si le dezvolta flexibilitatea

Tipul de efort

  • Înotul este perceput drept o activitate de tip cardio, mai puțin solicitantă pentru mușchi și articulații decât alergatul sau ședințele de aerobic, însă cel puțin la fel de eficientă din punct de vedere al energiei consumate. În timpul unei sesiuni de înot pot fi executate atât mișcări aerobe, cât și anaerobe, în funcție de stilul adoptat.
  • Activitățile anaerobe sunt cele realizate în intervale scurte, pe distanțe mici și utilizând 90-95% din capacitatea maximă de efort a individului. Întrucât corpul nu poate susține astfel de intervale pentru mai mult de câteva minute, ele trebuie alternate cu activități aerobe, care utilizează oxigen și solicită 65-75% din frecvența cardiacă maximă.

Beneficii pentru sistemul muscular

Stilul craul are un impact mai mare asupra musculaturii părții superioare a corpului și consumă cea mai mare cantitate de energie din toate tehnicile descrise, fiind ideal pentru persoanele care doresc să-și tonifice și dezvolte mușchii umerilor, brațelor și spatelui, precum și celor ce doresc să scadă în greutate. Antrenați în mai mică măsură de mișcările specifice tehnicii craul sunt și mușchii gâtului, pectoralii, mușchii abdominali inferiori și oblici, mușchii feselor și ai coapselor.
Stilul bras lucrează mai mult partea inferioară a corpului, fiind ideal pentru întărirea musculaturii și definirea membrelor inferioare, abdomenului și feselor. Totuși, mușchii brațelor, antebrațelor și mâinilor, mușchii gâtului, ai pieptului, ai umerilor și spatelui superior, sunt și ei antrenați de mișcările tipice acestei tehnici.

Stilul spate este excelent pentru dezvoltarea mușchilor spatelui și echilibrarea aspectului corpului la persoanele cu șolduri mai late. Dată fiind similitudinea cu stilul craul, această tehnică de înot antrenează, în mare parte, aceleași grupe musculare ca și primul stil menționat.

Stilul fluture – fiind deosebit de solicitant – este o bună alegere atât pentru modelarea și tonifierea musculaturii întregului corp, cât și pentru o slăbire uniformă. De această dată, accentul cade pe mușchii spatelui inferior și ai membrelor inferioare, însă mușchii brațelor, abdomenului, pieptului, umerilor, spatelui superior și gâtului sunt de asemenea solicitați în timpul mișcărilor specifice.

Iată așadar că înotul ajută la dezvoltarea musculaturii întregului corp, fiind la fel de eficient în acest sens ca alte sporturi care vizează antrenarea diferitelor grupe de mușchi prin mișcări specifice. Datorită succesiunii mișcărilor de propulsie și relaxare întâlnite în diferitele stiluri de înot, acest sport contribuie de asemenea la relaxarea corpului și îmbunătățește postura prin dezvoltarea grupelor musculare responsabile de menținerea unei poziții corecte a corpului.

 Efecte asupra sistemului cardiovascular

Înotul antrenează nu doar mușchii scheletici, ci și mușchiul cardiac, fiind unul din sporturile ce contribuie la creșterea rezistenței organismului și la îmbunătățirea funcționalității sistemului cardiovascular. Înotul îmbunătățește circulația sangvină, crește frecvența cardiacă și asigură un transport mai eficient al oxigenului și nutrienților către țesuturi prin stimularea funcției de pompare a inimii.
Potrivit statisticilor furnizate de American Heart Association, 30 de minute de înot pe zi pot reduce riscul de boală cardiacă coronariană cu 30-40%. De asemenea, acest sport reduce presiunea arterială la persoanele hipertensive și contribuie la menținerea unei valori normale a acesteia.

Datorită mișcării energice a membrelor inferioare și superioare, circulația limfatică este de asemenea stimulată, ceea ce îmbunătățește drenajul limfatic, reducând riscul de retenție a unei cantități excesive de fluid în organism și de apariție a edemelor.

 Beneficii pentru sistemul respirator

Nu doar sistemul cardiovascular beneficiază de pe urma ședințelor de înot: capacitatea respiratorie este de asemenea îmbunătățită, plămânii fiind mai sănătoși la persoanele care practică acest sport în mod regulat. Înotul previne o serie de probleme ce apar ca urmare a diminuării capacității respiratorii odată cu înaintarea în vârstă și este mai puțin periculos -comparativ cu alte sporturi – pentru pacienții cu astm, datorită umidității aerului în zonele bazinelor de înot sau ale apelor naturale în care se practică acest sport. Astfel, cu toate că nu produce o îmbunătățire considerabilă a simptomelor pacienților astmatici, înotul este una din cele mai benefice activități fizice pentru această categorie de persoane.

Un studiu realizat pe un eșantion de persoane de vârstă mijlocie a arătat că practicarea înotului în mod regulat, timp de 12 săptămâni, poate îmbunătăți capacitatea aerobică maximă (VO2 max) cu 10%, iar puterea de pompare a inimii și cantiatea de sânge distribuită de aceasta, cu 18%.

Efecte asupra sistemului imunitar și nervos

Înotul este adesea comparat cu o formă de meditație „activă” datorită capacității sale de a relaxa întregul corp și de a induce o stare generală de bine. Practicat în mod corect, acest sport necesită o maximă concentrare, astfel că ajută la focalizarea gândurilor asupra unei activități recreative. Prin urmare, înotul contribuie la diminuarea stresului, stimularea eliberării de endorfine sau hormoni ai stărilor de bine și la reducerea anxietății și prevenirea episoadelor depresive.

Totodată, prin faptul că implică un efort respirator mai mare și stimulează circulația și ritmul cardiac, înotul asigură o mai bună oxigenare a țesuturilor, inclusiv a creierului. Potrivit studiilor, aceste efecte conduc la o mai bună capacitate cognitivă, înotul fiind capabil să îmbunătățească funcția cerebrală, inteligența și activitatea sistemului nervos.

Beneficii pentru sistemul osos și ligamentar

Înotul ajută la întărirea ligamentelor articulare, reducând riscul leziunilor, și are efecte benefice asupra articulațiilor la persoanele afectate de artrită, fiind o activitate de impact redus. Acest sport contribuie la reducerea discomfortului și durerii specifice afecțiunii anterior menționate și îmbunătățește funcționalitatea articulațiilor.

Datorită presiunii exercitate de apă în timpul înotului și faptului că în majoritatea timpului corpul se găsește sub apă, executarea mișcărilor este mai puțin solicitantă pentru sistemul osos și pentru articulații, astfel că sportul este unul recomandat persoanelor ce suferă de artrită, osteoporoză, celor supraponderale și persoanelor cu dureri musculare sau aflate într-o perioadă de recuperare fizică.

Alte efecte asupra organismului

Pe lângă beneficiile deja amintite, înotul asigură și o mai bună flexibilitate și coordonare, îmbunătățește dezvoltarea psihomotorie și stimulează dezvoltarea fizică. Viteza de reacție, rezistența, îndemânarea și forța sunt îmbunătățite prin practicare regulată a înotului, sport ce prezintă un risc minim de accidentare și poate fi practicat de toate persoanele, indiferent de vârstă.

Prin faptul că implică un consum mare de energie, înotul stimulează arderea grăsimilor din organism, contribuind nu doar la eliminarea excesului de greutate, ci și la reglarea nivelului colesterolului în sânge. Potrivit studiilor, acest sport ajută la menținerea unor valori ridicate ale colesterolului HDL (high-density lipoprotein, colesterolul „bun”) și previne depunerea colesterolului LDL (low-density lipoprotein, colesterolul „rău”) pe pereții vaselor de sânge. Ca urmare, riscul de formare a plăcilor de aterom și de dezvoltare a aterosclerozei este redus.

Ajutând la reducerea greutății și la stabilizarea nivelului de colesterol în sânge, înotul contribuie de asemenea la diminuarea riscului de apariție a diabetului. Potrivit American Diabetes Association, înotul contribuie la îmbunătățirea sensibilității organismului față de insulină, fiind astfel benefic și persoanelor cu diabet de tip 1, a căror condiție e cauzată în mare parte de factori genetici și nu de excesul de greutate.

După cum am amintit, înotul contribuie la reducerea greutății corporale, fiind un bun aliat pentru persoanele dornice de a scăpa de excesul de țesut adipos. Potrivit statisticilor, această formă de activitate fizică este una din cele mai eficiente ca raport între timpul de practicare a sportului și numărul de calorii consumate. Chiar și atunci când este practicat doar în scop recreativ, înotul bras arde 60 de calorii în 10 minute, stilul spate 80 de calorii, înotul craul 100 de calorii și stilul fluture 150 de calorii în același interval de timp.

Așadar, fie că sunteți în căutarea unei activități recreative pentru corpul și mintea dumneavoastră, a unei activități sociale care să vă scoată din rutina zilnică sau a unui substitut pentru antrenamentele solicitante la sala de fitness, înotul poate fi alegerea cea mai bună.
• stimuleaza circulatia sangvina;
• contribuie la mentinerea unei tensiuni arteriale stabile;
• reduce riscul bolilor cardiovasculare;
• dezvolta majoritatea grupelor musculare (mai mult de doua treimi din intreaga suprafata musculara);
• intareste ligamentele articulare, prevenind posibilele leziun;
• imbunatateste postura corporala;
• dezvolta flexibilitatea;
• genereaza stari de bine, pozitive;
• ajuta la imbunatatirea starilor de anxietate si amelioreaza simptomele de depresie;
• relaxeaza muschii dupa stresul unei zile obositoare;
• stimuleaza cresterea si dezvoltarea fizica si psihica;
• imbunatateste dezvoltarea psihomotorie;

 

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>